101 Doelen, te realiseren binnen 1001 dagen. Een aantal kleine eenvoudige dingen - wel realistisch blijven - en wat grotere projecten. Sommige doelen zijn door anderen bepaald. Begonnen op 11 maart 2013, de doelen vind je rechts onder de foto. De groen en rood gekleurde doelen zijn klikbaar, zo vind je de blogupdates over die betreffende doelen inclusief bewijsfoto's (indien toonbaar...)

vrijdag 31 mei 2013

Jeeeeej, een orchidee...


Met nog 919 dagen te gaan werd het tijd aan Doel 1 te beginnen: "Koop een orchidee en houd hem een jaar in leven". Mocht 'ie dan na bijvoorbeeld 320 dagen de geest geven - met mijn geluk - dan heb ik nog tijd om een poging twee te wagen. Heel even twijfelde ik of ik direct al maar een reservespeler zou inkopen, maar ik houd het er toch maar bij eentje tegelijk die ik dan met mijn groene vingers (...) liefdevol kan gaan vertroetelen.

Na een rondje tuincentrum vond ik de orchideeën. Er waren zelfs knalblauwe, die stiekem wit zijn. Huh? Ja, dat waren gewoon witte orchideeën die 'een blauwe injectie hadden gekregen'. Zodra ze dus hun bloemen laten vallen en daarna weer opnieuw bloemen maken zijn die nieuwe blommen gewoon wit. Nou mooi niet dat ik een blauwgebotoxt exemplaar wilde, dus gewoon maar een mooie subtiele witte.

Ik noem haar Desiree de Orchidee. Want dat bekt zo lekker.
In de auto mee naar huis:


Uiteraard orchideeënvoer en een sproeiert er bij gekocht:


Nou Desiree... groeien met die handel. En voorál blijven leven het komende jaar alsjeblieft. Ik ga even wat websites doorlezen om te kijken of ik wijs kan worden uit al die tegenstrijdige orchidee-verzorgingstips. Kennelijk moet je ze verwaarlozen, dan doen ze het 't best. De vorige keren ben ik dan vast ietwat doorgeslagen in het negeren, want het mislukte altijd binnen een paar weken.
De jongeman in het tuincentrum zei 'Af en toe even dompelen, af en toe wat voeding en zodra de bloemen er af zijn gewoon ergens in een donkere kast zetten. En dan na een paar weken trek je hem weer tevoorschijn en dan doet ie het vanzelf weer!'. Dat klinkt toch alsof mij dat ook moet gaan lukken, hoewel al die 'af en toe's' nogal een rekbaar begrip zijn....

Voorlopig zijn Desiree en ik nog vrienden. Houden zo!
Ben alleen vergeten te vragen of die meneer in dat tuincentrum haar al had gedompeld vanmorgen. Of gisteren. Of vorige week. WANT HOE WEET IK ANDERS WANNEER HET WEER MOET???

Doel 1: Koop een orchidee en houd haar een jaar in leven
Nu: 1 uur.....

3 opmerkingen:

  1. Nou, ik wens je heel veel succes. Bij mij zijn er al 2 die niet meer doen en 2 doen het slecht.

    Baas en props als het je lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Takkie: Nou zeg, niet eens een naam met een B? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt het! Ik weet het zeker, en anders heeft Desiree vast een zusje! :)

    BeantwoordenVerwijderen