101 Doelen, te realiseren binnen 1001 dagen. Een aantal kleine eenvoudige dingen - wel realistisch blijven - en wat grotere projecten. Sommige doelen zijn door anderen bepaald. Begonnen op 11 maart 2013, de doelen vind je rechts onder de foto. De groen en rood gekleurde doelen zijn klikbaar, zo vind je de blogupdates over die betreffende doelen inclusief bewijsfoto's (indien toonbaar...)

dinsdag 13 augustus 2013

Vallende sterren



Afgelopen nacht zouden er veel vallende sterren te zien zijn. Iets met een Perseïdenzwerm, gruisdeeltjes in de ruimte die zijn achtergebleven in de baan van een komeet. Elk jaar rond 12 augustus beweegt de aarde door de 'stofwolk' en het punt aan het heelal waar de meteoren vandaan lijken te komen ligt in het sterrenbeeld Perseus, vandaar de naam Perseïdenzwerm. Zo, weer wat geleerd.

Dit verschijnsel moesten wij - lees: Franca en ik - gaan meemaken, zo vonden wij. Thuis voor de buis mis je dit soort dingen, dus togen wij gewapend met zaklamp, handdoeken (het gras was nat), een fles cassis en een zak trekdroppen naar een open veld bij een meertje in het Lage Bergse Bos. Oppereesjun Night Hawk the Star Iedisjun kon beginnen.

Terwijl we een stukje het bos in reden naar de parkeerplaats zagen we een vosje. Het kan ook een rode huiskat geweest zijn met enòrme puntoren en een hele grote dikke staart, maar we besloten het op een vos te houden. Dan hadden we ons eerste avontuur tenminste maar weer binnen.

Vanaf de parkeerplaats liepen we naar het open veld in het bos. Geen lantaarnpaal te vinden op dat stuk en het verdere gesprek vanaf dit punt ging ongeveer als volgt....

- (Miranda) Jezus, wat is het hier donker
- (Franca) Hm-hm
- We zijn er bijna
- Donker hè?
- Niet over dat bruggetje gaan want daarna lopen de Schotse Hooglanders los
- Ik zie geen bruggetje, maar laten we dan inderdaad maar aan deze kant blijven
- Kom, we gooien hier de handdoeken neer
- Heb jij handdoeken mee?
- Twee
- Kind wat briljánt!
- Hm-hm. En sterretjes
- Sterretjes?
- Van die vuurwerkdingen. Voor als we geen sterren zien
- ENIG!
- En trekdroppen
- Nou toe, liggen
- In het donker zie ik tenminste niet of er spinnen over mijn handdoek rennen
- Ja, of kikkers
- Zou er veel hondenpoep op dit veld li.... ssssht, ik hoor iemand
- Wat dan?
- Er loopt iemand
- Nee joh
- Wil je een trekdrop?
- Ja want de melk die ik hiervoor dronk was goor
- Ah, dan helpt een trekdrop
- Zie jij al een vallende ster??
- ..... *gepaste stilte*
- ..... *meer van die gepaste stilte*
- JAAAAA!!! nee, het is een vliegtuig
- Misschien hadden we niet in de aanvliegroute naar Zestienhoven moeten gaan liggen
- Nee, dat is niet de meest handige zet geweest
- Overal om ons heen is het bewolkt en precies hierboven is het open
- Hm-hm
- Ik zag er eentje! Een kleintje, een streepje, daar bij die felle ster
- Was dat er eentje? Ik dacht ook dat ik wat zag
- Als je zo op zijn kop naar de lucht kijkt en dan een beetje achterover he... da's raar!
- Ja, dat vond ik net ook al, dat is heel raar
- Als een soort gat
- Hm-hm, of een soort grote ronde bol waar je onder ligt
- Ik vind het meer een gat
- Zullen we even op Facebook melden dat we er zijn?
- Ja
- Leuk hè dat we dit doen
- Heel leuk
- *Attensjun zis is Night Hawk calling* ... Oh ik krijg een sms, dat is mijn sms geluid
- Wel toepasselijk
- Annelies zegt dat ze erg blij is dat ze niet mee hoefde
- Wat is het licht he? (onze ogen waren inmiddels aan het donker gewend)
- We moeten zo wel weer echt naar de sterren kijken, want er komen wolken
- .... (daar was die gepaste stilte weer, even)
- .... (en nog even)
- JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA (hier zagen we onze eerste echt grote vallende ster)
- Wauw
- Ja, wauw! Heb je gewenst?
- Nee, vergeten
- Ik ga even op Facebook zetten dat we er eentje gezien hebben
- Zullen we zo sterretjes aansteken? En er dan mee gaan huppelen?
- Dat het dan zeg maar 'Sterren dansen op het gras' wordt?
- Ja
- Doen we
- Hihi
- Maar eerst nog even kijken of we nog een vallende st... JAAAAA!!!!!
- Ik zag hem, hij was echt groot!
- Weer vergeten te wensen
- Ach dat werkt vast ook nog wel met terugwerkende kracht
- ....
- Ik lig op de trekdroppen
- ....
- Wat is dat geflits?
- Onweer
- Nee...
- Ja
- Echt onweer?
- Ja
- Zullen we dan zo met de sterretjes gaan hupsen?
- Au
- Wat?
- Ik lig op de cassis
- ....
- Jezus, wat was dát??
- Een eend die in het water landt
- Oh
- ....
- Als ik een foto van de lucht maak, zie je alleen maar zwart
- Zet hem op Facebook!
- Ik steek een sterretje aan, maak jij een foto?
- Krijg hem niet scherp
- Nu jij met een sterretje dansen
- Oké... zo?
- Dit is meer 'Sterren vallen buiten beeld'
- Zo dan?
- Dat ziet er niet uit
- Au, een hobbel
- Sterren pleuren op hun muil
- Ben je aan het filmen?
- ....
- NEE NIET FILMEN!
- Nou dit kan gerust op Facebook hoor, je ziet toch niks
- Oh
- Eigenlijk had je het skinny-dippen-doel van je 101 lijst hier kunnen doen nu
- Ja, zal ik?
- Nee, te koud, dan loop je iets op
- Ik heb toch handdoeken
- Maar dan moeten we een betere camera bij ons hebben
- Je moet juist zo min mogelijk zien op die foto's alstublieftdankuwel
- Zo van 'het ís dat ik 't weet dat er iemand in heur blote kont daar in de verte...'?
- Zoiets
- Oh ja...
- Hoeveel vallende sterren hebben we nou gezien?
- Drie
- Toch tof he dat we gegaan zijn
- Heel tof
- Is dat nog steeds onweer dat ik zie in de verte?
- Ja
- Zullen we dan naar huis?
- Ja
- Schijn jij eens bij, dan gaan we de sterretjes van het gras opruimen
- Ik zie ze niet
- Ze moeten hier liggen
- Ah nu zie ik ze, ik ben hier goed in
- Braaf he, dat we opruimen
- Zo zijn wij

En zo liepen we twee uur na aankomst weer terug naar de auto, een mooie ervaring en drie vallende sterren rijker. Mocht je je afvragen wat dit met de 101 doelen te maken heeft, helemaal niets. Sorry. Hieronder nog wat leuke plaatjes. Opgeven voor de editie 'Sterren Dippen Skinny' kan via het contactformulier.

Sterren Dansen Op Het Gras
Franca de professioneel sterrenspotser
Sterren Vielen Buiten Beeld

4 opmerkingen: