101 Doelen, te realiseren binnen 1001 dagen. Een aantal kleine eenvoudige dingen - wel realistisch blijven - en wat grotere projecten. Sommige doelen zijn door anderen bepaald. Begonnen op 11 maart 2013, de doelen vind je rechts onder de foto. De groen en rood gekleurde doelen zijn klikbaar, zo vind je de blogupdates over die betreffende doelen inclusief bewijsfoto's (indien toonbaar...)

vrijdag 11 april 2014

Drie dagen zonder mobiel


Doel 22, drie dagen zonder mobiel. Alleen bij de gedachte al bekruipt me een gevoel van lichte paniek. Nee, dat is gelogen, best een flínke paniek. Behoorlijk triest als je het mij vraagt en reden te meer om het eens te proberen. Pardon, dóen...

Gemiddeld kijken we 110 keer per dag op onze telefoon, las ik. Dat betekent dat je je telefoon tussen de 5 en 10 keer per uur pakt om je Whatsappjes te lezen, van alles op Facebook te plaatsen/liken/lezen, je e-mail te checken, daadwerkelijk te bellen en wat al niet meer.
Ik heb werkelijk geen benul of ik zo rond dat gemiddelde zit of er (ver?) boven, eerlijk gezegd. Het lijkt zo veel, 110 keer, maar ik denk als je het eens zou bijhouden op een gemiddelde dag dat je er zó aan zit.

Wanneer gaat het in, die drie dagen? Vanavond om 00.00 uur. Dus de mobielloze dagen worden zaterdag, zondag en maandag. Zonder overdrijven word ik bij het idee alleen al zenuwachtig. Zal het echt afkicken zijn? Zal het enorm meevallen? Zal het zelfs heerlijk zijn? Zal ik na drie dagen als herboren, bevrijd van het mobiele juk, jubelend door weilanden met klaprozen huppelen? (Of is het daar de tijd niet voor...?)

Eén praktisch probleem bij de uitvoering van doel 22...: ik heb geen vaste telefoonlijn thuis en ik wil absoluut bereikbaar blijven voor bijvoorbeeld mijn ouders en zus, voor als er écht iets is. Ik ga er van uit dat iedereen dat begrijpt en logisch vindt en ga dus 3G/Wifi etc. uit zetten en ga mijn familie melden dat ik in noodgevallen wel te bellen ben.
"Ja lekker Miran, hoe weten wij dan of je niet stiekem gewoon aan het Whatsappen bent??". Simpel; geloof me op mijn woord en zo niet, maak een screenshot als je me online ziet op Whatsapp of Facebookchat en maak me publiekelijk ten schande als faalhaas van het jaar. Geen gePhotoshopte fake-screenshots, wel eerlijk blijven, doe ik ook... ;-) Verder zie ik een aantal van jullie live dit weekend en zien mijn collega's me maandag, dus er is sociale mobielcontrole genoeg.

Ik zal proberen tussentijds een update te plaatsen als ik thuis ben, gewoon via de computer.
Dus even voor de duidelijkheid: als ik thuis ben kan ik gewoon op Facebook via de laptop. Dat ga ik ook weinig/niet doen, maar is bijvoorbeeld handig om die tussentijdse update te plaatsen. Het gaat in dit geval dus puur om het mobiele gedeelte. Een paar dagen helemáál zonder internet is ook een doel dat nog in de 101-lijst staat, maar eerst deze mobiele maar eens... Ik ben de komende dagen niet heel veel thuis, dus ik zal het mobiele checken best gaan missen. Voornamelijk het niet Whatsappen, dat wordt echt de grootste uitdaging.

Mocht je me dus tegenkomen de komende dagen en ik zit ietwat verwilderd en schuimbekkend wiebelend in een hoekje, weet je hoe het komt. Oh ja... voor ik het vergeet: morgenmiddag om half twee ga ik met Baukje haai-thiejen bij de Theeroos. Dan weten jullie dat, want ik kan het morgen niet met een kekke gefilterde foto en tags op Facebook slingeren.

Nog zeven uur tot de drie dagen ingaan. Nog zeven uur voor mobiele likes, foonpics van Biet, liefdesverklaringen via Whatsapp, YouTubeliedjes in bad etcetera. VLUG, APP NOG EVEN IETS LEUKS, NU KAN HET NOG!

Oh kak, poep, shit. Mijn telefoon is ook mijn wekker....

Doel 22: drie dagen zonder mobiel
Nu: volgens mij heb ik al koorts en het is nog niet eens begonnen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten